Ocelová koňská síla

Lokomotiva je hnací vozidlo určené pro posun vlaků po kolejích. Zaujímá první místo v rychlosti přepravy cestujících i nákladů po zemi. Železnice se významně podílela na rozvoji průmyslové revoluce a změnila tak celou společnost. Dnešní lokomotivy jsou skvěle vyvinuté, ale než se technologie vývoje těchto ocelových obrů dostala až sem, čekalo ji na cestě vývoje mnoho překážek.

Lokomotiva představovala vrchol strojírenské techniky.
·         Rok 1804
Britský vynálezce Richard Trevithick, který byl synem horníka a od dětství ho zajímalo hornictví a strojírenství, postavil první funkční parní lokomotivu pro dopravu v ocelárnách. Tato lokomotiva má však k efektivnímu nasazení hodně daleko.

·         Rok 1812
Jeden ze tří vlastníků textilního závodu – Matthew Murray – je velkým technickým inovátorem. Snaží se vylepšit funkce parního ventilu, povede se mu využít hypocyklodálního převodového stupně, a v technologii parních lokomotiv velmi pokročí. Jeho parní lokomotiva na úzkorozchodnou železnici skvěle funguje a stává se protoprvní komerčně úspěšnou lokomotivou v historii.

·         Rok 1830
Díky parním lokomotivám vznikne v Evropě pravidelný provoz na železnici, a je patrné, že budoucnost patří právě lokomotivám. Byla dokonce vyhlášena soutěž o nejlepší lokomotivu. Všichni se předháněli a do soutěže bylo zapojeno mnoho konstruktérů. Vítěz měl zajišťovat přepravu zboží po celé Evropě. Zájem cestujících byl však tak ohromný, že se začalo na přepravě lidí vydělávat stejně jako na přepravě zboží. Brzy se vlaková doprava rozrostla a překonala tak lodní kanálovou dopravu.

·         Rok 1895
Parní lokomotivy jsou součástí hlavní vlakové soupravy, ovšem pomalu začínají ustupovat dieselovým a elektrickým lokomotivám. První tramvaj a další elektrické vozy jezdí především v městech. Jejich velkou výhodou je to, že neprodukují tolik kouře jako parní stroje, jejichž provoz začíná být postupně zakazován.
 
·         Rok 1914
Začal převládat dieselový pohon, který je ekonomičtější, má nižší provozní náklady, nepotřebuje stálé doplňování vody, a strojvůdce pracuje v čistém a tichém prostředí. Postupně dochází k opravdovému rozmachu dieselelektrických lokomotiv.